Nieuws

Door Jannes Koetsier op koper geschilderd
Koper platen kunnen zonder zaag- of opspanproblemen in iedere vorm worden gesneden en waren in de zestiende eeuw ongeveer even duur als eikenhouten panelen.
Omdat koper de verf niet absorbeert, blijft iedere penseelstreek, hoe microscopisch ook, goed zichtbaar. Rembrandt gebruikte koper niet alleen om in te etsen. In 1629 maakte hij een klein portretje van een lachende man, een tronie waarin het meer ging om het bestuderen van gelaatstrekken dan om een accuraat portret. De koperplaat heeft Rembrandt eerst voorzien van een laagje bladgoud. Vervolgens schilderde hij in de zijn bekende losse toets met veel clair obscur de tronie. Met de punt van de kwast bespeelde hij het lichteffect nog eens extra door in de natte verf accenten aan te brengen, waardoor het bladgoud door de verf komt schitteren.
De tentoonstelling van kleine schilderijen van Jannes Koetsier op koper laten zien dat ook jonge kunstschilders oude technieken beheersen.