Schilders
- Paul Boswijk
- Stewart Brown
- Candace Charlton
- Wesselien de Groot
- Annemarie de Groot
- Rachel Dieraert
- Joost Doornik
- Douwe Elias
- Flip Gaasendam
- Albert Greving
- Nico Heilijgers
- Jeroen Hermkens
- Jacqueline Kasemier
- Jannes Kleiker
- Jannes Koetsier
- Arend Kuiper
- Rita Lentz
- Clary Mastenbroek
- Ree Meertens
- Wout Muller
- Gerda Onnes
- Rein Pol
- Noëlla Roos
- Steven Rutgers
- Karin Székessy
- Hennie Van der Vegt
- Toos van Holstein
- Rien van Uitert
- Gerrie Wachtmeester
- Wout Wachtmeester
- Philip Wiesman
- Corry Zondergeld
bekijk alle 6 kunstwerken van
Wout Muller
Wout Muller (1946 - 2000)
'Der Endzweck der Künste ist Vergnügen'
Dit citaat van Lessing is zeker van toepassing op het werk van Wout Muller, de helaas veel te jong gestorven kunstenaar. Dat het werk van Wout Muller over erotiek gaat is zonder meer duidelijk. In zijn vroege werk vallen de directe verwijzingen naar seksualiteit, in de meest letterlijke zin, op.
De invloed van de surrealist, Melle, zijn leermeester aan de Rietveld-academie is zichtbaar in zijn vroege werk.
In Wout's werk bleef ook later altijd het erotische centraal staan, maar het was niet langer obsessioneel belast.
Hij gunde ons een kijkje in zijn paradijs.
De taferelen zijn altijd statisch en typerend voor zijn vrouwen is dat handen en voeten veelal onzichtbaar zijn. De vrouw werd veelal weergegeven als een passief dromerig wezen met als doel begeerte op te wekken. In vele schilderijen staat zijn geliefde model Geke Henkel afgebeeld, de schoonheid van haar bilpartij is door hem tot ongekend niveau opgevoerd.
Zijn latere werken waren stabieler en strenger, mysterieuzer en moeilijker te interpreteren.
Was het daardoor minder erotisch?
Integendeel, juist meer.
Uit: Verglijdend licht op een bil door D. Kraaijpoel (Wout Muller - Monografie - 1994)